future_taxi_665px.jpg

Foto: Artist impression van de zelfvliegende taxi. © Airbus Group

Amsterdam is bij uitstek geschikt voor de introductie van zelfvliegende taxi's. Als het testen van de eenpersoonsluchtvaartuigen verloopt volgens planning, kan het al in 2021 zover zijn, verwachten ­futurologen.

Zij reageren daarmee op de bekendmaking van vliegtuigbouwer Airbus nog dit jaar te gaan beginnen met tests. Airbus zegt daarmee een bijdrage te willen leveren aan het terugdringen van de verkeersdrukte in binnensteden.

Het idee is dat de zelfvliegende taxi's een aangepaste versie zijn van drones, die de laatste jaren in staat zijn steeds zwaardere en ­grotere ladingen te vervoeren.

Gebruikers zouden de taxi kunnen bestellen met behulp van een app, stelde topman Tom Enders. Uiteindelijk moeten de taxi's meerdere passagiers kunnen ­vervoeren, stelt Enders, waardoor deelprogramma's mogelijk zijn.

Volgens futuroloog Wim de Ridder is het 'onvermijdelijk' dat ­dergelijke vliegende taxi's de toekomst zijn als het gaat om binnenstedelijke mobiliteit.

,,Je ziet nu al dat de transportsector erin slaagt steeds grotere pakketten te versturen via drones. In 2021 hebben we bovendien het 5G-netwerk, een voorwaarde om goed en veilig te kunnen vliegen. Er zal eerst getest moeten worden, waarbij praktijktests zullen beginnen in gebieden waar minder mensen wonen, maar later zie ik ook toepassingen in grote steden."

Plaatjes van futuristische steden met overal vliegende schotels zijn onlosmakelijk verbonden met een nogal romantisch beeld van een verre toekomst, maar nu is sprake van een andere situatie, zegt futuroloog Marcel Bullinga. ,,Het was altijd pure sciencefiction, maar met de huidige wetenschappelijke en technische vooruitgang zijn we de fantasie al ver voorbij. Dit gaat er echt komen."

Juist Amsterdam

Volgens Enders van Airbus biedt het delen van vluchtjes enorme mogelijkheden om te besparen op investeringen in infrastructuur op de grond. ,,Honderd jaar geleden ging vervoer in steden ondergronds, nu hebben we de technische mogelijkheden om de lucht in te gaan."

Juist Amsterdam is uiterst geschikt, zegt Bullinga. ,,De oude, historische straten worden drukker en grote infrastructurele projecten hebben veel voeten in de aarde en kosten miljarden euro's. Zo'n zelfvliegende taxi heeft geen ­infrastructuur nodig, alleen maar ruimte om recht omhoog op te ­stijgen en te landen."

Slecht nieuws voor de Noord/Zuidlijn, de peperdure nieuwe metroverbinding, die er nu eindelijk lijkt te komen? Bullinga vindt van wel. ,,Met de kennis van nu zeg ik: dat had niet gehoeven. Maar het is nog niet te laat voor de stad. Amsterdam moet bijvoorbeeld serieus over­wegen niet ­langer te investeren in het tramnetwerk. Laat trams uitsterven, dat is een totaal ouderwets vervoermiddel, waarvan zal blijken dat het zichzelf heeft overleefd."

Door: Marc Kruyswijk - Bron: Airbus

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn